دین و دانش

علوم مذهبی و علمی

دین و دانش

علوم مذهبی و علمی

چرا شیعیان بر مُهر، تکه‌ای سنگ یا خاک سجده کنند؟

 ما شیعیان سجده بر مهر را واجب نمی‌دانیم. بلکه همانند اهل سنت سجده را بر هر امر زمینی مانند سنگ و خاک و چوب و. . . صحیح می‌دانیم با این تفات که اهل سنت سجده بر غیر این امر را نیز صحیح می‌دانند. اما شیعه معتقد است سجده بر غیر این موارد صحیح نیست و واجب است که سجده بر خاک یا یکی از موارد فوق باشد‌(1)؛ علت این اعتقاد نیز روایاتی است که بر همین اساس وارد شده است و بدیهی است که در این جزئیات فقهی هر فرقه به منابع مورد اعتماد خود که آن را به سنت پیامبر می‌رساند تمسک می‌کند.
تصریح ائمه معصوم‌(ع)- که بر اساس دیدگاه شیعه آگاه‌ترین افراد به سنت پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند- به ما نشان می‌دهد که بر غیر این موارد معین نباید سجده کنیم؛ مثلا امام صادق‌(ع) فرمود: "سجده نکن. مگر بر زمین یا بر آنچه از زمین می‌روید مگر پنبه و کتان". ‌(2)
زراره از امام باقر‌(ع) سؤال کرد که آیا می‌توان بر قیر سجده کرد؟ حضرت فرمود: "نه. بر لباس و پشم و میوه‌های خوردنی و معدنی‌ها و بر اجزای حیوان و بر پر پرندگان نیز سجده کردن جائز نیست". ‌(3)
اما اهل سنت چنین نمی‌اندیشند و سجده بر هر چیزی را جایز می‌دانند؛ البته مستند آنان نیز در این حکم و سایر احکام فقهی منابع مورد قبول خودشان است و از آنجا که آنان بعد از پیامبر بیش از هر فرد دیگری به صحابه آن حضرت رجوع کردند و جز در موارد نادر از امامان اهل بیت روایت نقل نکرده‌اند، در نتیجه طبیعی است که در موضوعات مختلف دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی با دیدگاه مکتب اهل بیت داشته باشند.
چنان‌که می‌دانید معیار و میزان در رفتار دینی صحیح، رعایت اصول و ضوابطی است که از قرآن و سنت به دست ما رسیده و شیعه بر اساس همین معیار سجده بر امور خاصی را صحیح می‌داند و در مکان‌های باز بر زمین عادی و یا برگ گیاهان و سنگ و ریگ و. . . سجده می‌کند، اما در مکان‌های خاص مانند خانه و مسجد و. . . معمولا بر سنگ یا خاک سجده می‌کند و بر این اساس برای تسهیل سجده بر خاک و رعایت نظافت مکان، مقداری خاک را به صورت مهر در می‌آورد و بر آن سجده می‌کند، هرچند در این امر خاک کربلا را به دلیل توصیه‌های دینی ترجیح می‌دهد.
ناگفته نماند ما معتقدیم آنچه در زمان پیامبر رواج داشته همین سجده بر خاک یا سنگ‌(زمین) یا روییدنی‌های زمینی بوده است و اگر بنا بر دلیل آوردن باشد باید بر جواز سجده بر سایر موارد مانند فرش و موکت و.... - که اهل سنت
آن را مجاز می‌دانند- دلیل اقامه نمود نه آن‌که سجده بر خاک و مهر نیازمند به دلیل باشد.
این امر حتی از منابع اهل سنت به روشنی به دست می‌آید که سنت رسول خدا‌(ص) و صحابه نیز چنان بوده است؛ مثلا:
جابر بن عبدالله انصارى مى‏گوید: با پیامبر‌(ص) نماز ظهر مى‏گزاردم که یک قبضه از ریگ‏ها را در کف گرفتم تا سرد بشوند و بتوانم بر آن‌ها سجده کنم. ‌(4) و روشن است که اگر سجده سنگ موضوعیت نداشت، لازم نبود جناب جابر سنگها را سرد کند تا بر آن‌ها سجده کند بلکه با استفاده از پارچه‌ای برای سجده این امر را برخود آسان میکرد.
یکى از صحابه از این که پیشانیش به خاک برسد، دوری مى‏کرد. پیامبر بدو فرمود: پیشانیت را بر خاک بگذار. ‌(5)
از نظر تاریخی نیز روشن است که وقتی رسول خدا به مدینة منوره تشریف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبی را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت. پیامبر روی زمین و خاک‌های مسجد سجده می¬کردند. در زمان ابوبکر و عثمان و عمر و حضرت علی‌(ع) نیز روی زمین مسجد سجده می‌نمودند. بنابراین، تمام نمازهای پیامبر‌(ص) روی زمین بود. سجده‌های پیامبر‌(ص) و مسلمانان صدر اسلام، روی خاک بود. پس قطعاً سجده بر خاک صحیح است. شیعیان که روی خاک سجده می‌کنند، به واسطه پیروی و متابعت از رسول خدا است؛ پس قطعاً نمازهای شان صحیح است.
 

پینوشتها:
1. امام خمینی روح الله، توضیح المسائل(محشی)، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1424ق، مسئله 1076.
2. شیخ طوسی، الخلاف، نشر دارالاحیا التراث العربی، بیروت بی‌تا، مسئلة 112 و 113.
3. همان.
4. سنن الإمام النسائی، ج 2، ص 204‌، باب تبرید الحصى للسجود علیه؛ احمد حنبل، مسند احمد، بیروت، دار صادر، بی‌تا، ج 3، ص 327، ح 14506.
5. متقی هندی، کنز العمال، نشر مؤسسه الرساله، بیروت، 1413ق، ج 7، ص 465، ح 19810.

سالروز ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه (س)

سالروز ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه (س)  

بر تمامی شیعیان و امام عصر(عج) مبارک باد 

  

دو دریا را [به گونه‏اى] روان کرد [که] با هم برخورد  کنند                                          

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿19﴾

میان آن دو حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى‏کنند (20)

 

 

 

 

بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ ﴿20﴾

پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را 

منکرید (21)

 

 

  

فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿21﴾

از هر دو [دریا] مروارید و مرجان برآید (22)

 

 

یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿22﴾

این آیه اشاره به امامت و نبوت دارد که با برداشته شدن همان پرده دو دریا با هم برخورد می کنند و امام حسن و امام حسین(ع) خارج می شود 

 

شهادت امام جواد (ع)

امروز مورخ بیست و پنجم مهر روز شهادت امام تقی (ع) می باشد این روز سخت و دشوار را به تمام شیعیان و امام زمان (عج) تسلیت 

 عرض می کنیم 

چطور برای مدرسه مرتب و با برنامه شویم؟

 

معلم ها اغلب در مقابل تعداد دانش آموزانی که تکالبف خود را در موعد مقرر پیدا نمیکنند تعجب زده میشوند . آنها کاغذهای مچاله شده را در ته کوله پشتی خود پیدا میکنند و یا زباله های به هم پیچیده ار در پایان سال تحصیلی در کمدشان پیدا میکنند . با آمادگی و کمک در برنامه ریزی ، احتمال موفقیت این دانش آموزان به طرز چشم گیری افزایش پیدا میکند .

برای هر کلای از یک کلاسور با رنگ متفاوت استفاده کنید . در صورت امکان همه جیز را با رنگ ها کد گذاری کنید .

وقت بگذارید و پوشه درست را در کمد خود پیدا کنید و به کلاس ببرید و همیشه یادداشت های خود را در پوشه های مخصوص قرار دهید .

یک پانج ارزان قیمت که برای پوشه شما مناسب باشد تهیه کنید و برگه ها و جزوه های توزیع شده توسط معلم را سوراخ کنید و در پوشه مخصوص خودش قرار دهید .

همیشه یک مداد و یک خودکار در جیب کناری کوله پشتی خود داشته باشید . بعد از هر کلاس آنها سر جای خودش بگذارید تا برای کلاس بعد آماده باشید و در هنگام تمان شدن یک یادداشت برای تهیه نمونه جدید تهیه کنید .

تاریخ را در بالای نوشته های خود ذکر کنید . این کار باعث میشود وقتی قرار است یک مطلب مشخص را مطالعه کنید راحت باشید . همچنین این کار باعث میشود دوستانتان به راحتی بتوانند نوشته های شما را قرض بگیرند .

برای مطالعه و انجام تکالیف و آماده شدن برای امتحانات برنامه ریزی دقیق داشته باشید .

از یک تقویم برای ثبت تاریخ های مهم مانند تاریخ امتحانات و یا تاریخ تحویل تحقیق ها و پروژه ها استفاده کنید .

کارهایتان را طبقه بندی کنید . کارهایی که برای زمان زودتری میخواهید در ابتدا انجام دهید سپس کارهای بعدی را انجام دهید .

بعد از انجام کارها بر روی تقویم علامت گذاری کنید .

تبریک تولد امام رضا (ع)

با سلام و عرض خسته نباشید  

   این عید زیبا را به تمامی شیعیان و دوستدارن ایشان و بخصوص به       

                             امام مهدی (عج) تبریک می گویم