دین و دانش

علوم مذهبی و علمی

دین و دانش

علوم مذهبی و علمی

فضایل حضرت علی اکبر(ع)

حضرت علی اکبر (علیه السلام): «من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ظالمین را جز ذلت نمی بینم.»  

در وصف فضایل حضرت علی اکبر(ع)همین بس که دشمنان نیز مدحش کردند.
روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: «به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت چه کسی است؟ اطرافیان گفتند: جز تو کسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست. بلکه سزاوارترین فرد برای خلافت، علی بن الحسین(ع) است که جدّش رسول خدا(ص) می باشد. در وی شجاعت و دلیری بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و فخر و فخامت ثقیف تبلور یافته است.»

حضرت علی اکبر(ع) از نظر شجاعت بی نظیر بود و شهادت را سعادت می دانست و از مرگ هراسی نداشت.
ایشان به پدر بزرگوارش امام حسین(ع) گفت: «لا اری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا برما: یعنی من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ظالمین را جز ذلت نمی بینم.»
مورخین نقل کرده اند زمانی که لشکر عمرسعد چهره ی با برکت حضرت علی اکبر را دیدند گفتند: «فتبارک الله احسن الخالقین» این قدر حضرت علی اکبر شبیه پیامبر(ص) بود که لشکر عمرسعد گمان کردند پیامبر(ص) در عرصه میدان است.
فضایل حضرت علی اکبر(ع) به قدری بود که در زیارت عاشورا به ایشان سلام داده شده: «السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین»، لفظ علی بن الحسین اشاره به وجود بابرکت حضرت علی اکبر(ع) دارد و قبرحضرت نیز پایین قبر امام حسین(ع) است.

امام حسین در وصف ایشان فرمودند: «اللهم اشهد علی هولاء القوم فقد برز علیهم غلام اشبه الناس خَلقاّ و خُلقاّ و مَنطِقاّ برسولک: خدایا شاهد باش بر این قوم، کسی را به سوی آنها می فرستم که شبیه ترین فرد از نظر ظاهر و اخلاق و گفتار به پیامبر(ص) است.»
در نظر بگیریم که خلقت پیامبر(ص) هیچ نقصی نداشته وحضرت علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بوده پیغمبری که قرآن در مورد اخلاق ایشان فرموده: «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عظیم»
حضرت علی اکبر(ع) از نظر اخلاق هم، چنین بوده است از نظر منطق هم شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بوده است پیامبری که به فرموده قرآن، "ما یَنطِقُ عَن الهَوی" یعنی هیچ چیزی را از روی هوای نفس بیان نمی کرده است. شاهزاده علی اکبر نیز چنین بوده است. همه این ها در پی سعی و تلاش و عبادت و بندگی ایشان بوده است.
 

در جایی دیگر امام حسین(ع) در وصف علی اکبر فرموده اند: «وَ کنّا اِذا اَشفَقنا الی نَبِیِّکَ نَظَرنا الی وَجهِهِ: خدایا این پسر را با این ویژگی به میدان می فرستم. پسری که هرگاه دلمان برای پیامبر(ص) تنگ می شد به جمال او نگاه می کردیم.»
حضرت علی اکبر(ع) اولین شهید بنی هاشم در صحنه ی کربلا بود. حضرت علی اکبر(ع) مقام ویژه ای نزد پدر داشت. امام حسین (ع) که هیچ گاه نفرین نکرده بود بعد از شهادت حضرت علی اکبر(ع) بر لشکریان یزید نفرین کرد وفرمود: «قَطَعَ اللهُ رَحِمَکَ» و نفرین کرد که خدا عمرسعد را مقطوع النسل کند که مقطوع النسل هم شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد